baqali icon

شناسنامه

نام کامل: بقالی

سازندگان: هی تاکسی

سیستم‌عامل: Android






ماجرای بازی

         در این بازی، بازیکن در نقش یک فروشنده ظاهر می‌شود که باید به مشتری‌ها پاسخگو باشد و می‌تواند از بین کار در بقالی، میوه‌فروشی و سمساری یکی را انتخاب کند. بخشی از فرآیند پیشرفت در قسمت بقالی مربوط به به‌روزرسانی اجناس داخل مغازه است. البته در این بازی علاوه بر اجناس بخش بقالی، خود فروشنده‌ها هم قابل خریداری هستند.

بررسی محتوا و آثار بازی

         «بقالی» برای کوچک‌ترها بخاطر سادگی‌اش جذاب است و برای بزرگ‌ها به دلیل تداعی یادها و خاطراتی از گذشته. از طرف دیگر تکه‌کلام‌ها و موسیقی جذاب بازی کشش خوبی را برای مخاطب نسبت به بازی ایجاد می‌کند.

         «بقالی» یک بازی ایرانی است و ما خوش‌حالیم که کودکان ایرانی بازی‌های متناسب با فرهنگ خود را برای سرگرمی انتخاب کنند اما متاسفانه علی‌رغم ایرانی بودنِ بازی، بیشتر جنس‌های بخش بقالی با به‌روزرسانی از اجناس ایرانی به خارجی تبدیل می‌شوند. مانند شامپوی خمره‌ای که هرچند ابتدا به شبنم ارتقا می‌یابد  اما در ادامه به یک برند خارجی تغییر نام می‌دهد. گویی بازی به بازیکن می گوید که اجناس خارجی از نمونه های ایرانی خود بهتر و ارزشمندتر هستند!

         وقتی بازیکن می‌خواهد فروشنده‌ای استخدام کند، خواهد دید که هر فروشنده دو ویژگی دارد: چرب‌زبانی و پول‌دوستی. بازی در هنگام شروع هر مرحله توضیحاتی می‌دهد که در بین آن‌ها اشاره شده فروشنده چرب‌زبان‌تر مشتری را زمان بیشتری در مغازه نگه‌می‌دارد و فروشنده پول‌دوست‌تر درآمد بیشتری کسب می‌کند. این که هر فروشنده تنها این دو ویژگی را دارد باعث می‌شود تا در ذهن بازیکن تحریفی نسبت به مفهوم فروشنده صورت گیرد و شناخت او از فروشنده تغییر پیدا کند. فروشنده‌ای که در واقع شاید بهتر بود با انصافش، با چشم‌پاک بودنش و دیگر صفات اخلاقی و انسانی معرفی شود به موجودی تبدیل می‌شود که فقط به منافع خودش می اندیشد.

         ما می‌دانیم فروشندگی و به اصطلاح پشت دخل ایستادن تنها بخش کوچکی از شغل یک کاسب است.کاسبی از خرید آغاز می‌شود و تا فروش ادامه دارد. اما در این بازی تنها بخش فروش به نمایش درآمده. این مساله باعث می‌شود تا مخاطب بازی مفهوم کاسب را با فروشنده اشتباه بگیرد.

         نکته‌ی دیگری که در توضیحات حین بازی وجود دارد دلیلی است که بازی برای ارتقای دادن اجناس عنوان می‌کند. بازی به بازیکن توضیح می‌دهد که باید اجناس مغازه را ارتقا بدهی تا درآمد تو از فروش بیش‌تر شود. به عبارت دیگر بازی به مخاطب خود تلقین می‌کند که باید به فکر سود و منفعت شخصی باشد بنابراین اگر مثلا ارتقایی بود که در آن سود فروش کم‌شد ارتقای بدی بوده و نباید صورت می‌گرفته. در واقع بازی خیلی صریح می‌گوید که به‌روزرسانی و ارتقا برای کسب درآمد بیشتر است و مسائل انسانی مانند رسانیدن محصول بهتر و مناسب‌تر به مصرف کننده و یا تلاش برای حل مشکل مردم در محاسبات بازیکن جایی ندارد.

کمی عمیق­ تر بیاندیشیم

         داشتن آرزو و هدف در زندگی ما آدم‌ها نقش مهم و حیاتی دارد. انسان بدون آرزو راه به جایی نمی‌برد. پروازنمی‌کرد، بیماری‌ها را درمان نمی‌کرد و به تمدن دست‌نمی‌یافت. اگر چنین موتور و نیروی پیش‌رانه‌ای نباشد چطور حرکت صورت خواهد گرفت؟

         متاسفانه این روزها کودکان ما این بخش مهم زندگی را تا حد زیادی از دست داده‌اند. آن‌ها به هیچ هدف بزرگی نمی‌اندیشند و به روزمرگی عادت‌کرده و با آن خوگرفته‌اند. پیدا کردن کودک یا نوجوانی که بخواهد راز کهکشان‌ها را بداند، یا وسیله‌ای تازه اختراع کند دیگر چندان آسان نیست.خواسته‌ی بیشتر بچه‌ها این روزها مادی است و کسب پول جای داشتن آرزو را گرفته است. می‌توان گفت که بازی‌هایی نظیر بقالی که هدف را فقط پیشرفت مالی و انباشت سرمایه قرارمی‌دهند بر آتش این بحران دامن خواهندزد

کمی با بچه­ ها گپ بزنیم

         اولین موضوع مهم برای گفت‌وگو موضوع به‌روزرسانی است. خوب است برای بچه‌هایمان شرح بدهیم که که هدف اصلی ارتقا دادن، باید رسانیدن محصول با کیفیت‌تر و بهتر به دست مصرف کننده باشد.

         خوب است که به فرزندانمان توضیح دهیم کالاهای مرغوب ایرانی زیادی وجود دارند که ما ترجیح می‌دهیم بجای محصولات خارجی از آن‌ها استفاده کنیم .

         در بازی می‌توان سکه های مجازی را با صرف پول واقعی خرید. خوب است به بچه‌ها توضیح داده شود که هدف از بازی کسب مهارت و لذت بردن است البته خوش‌بختانه بازی هیچ اصراری به خرید درون برنامه ندارد.