bad piggies icon

شناسنامه

نام کامل: Bad Piggies

سال انتشار: ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۲

سازندگان: Rovio Entertainment Corporation

سیستم‌هامل: اندروید، آی‌اواس، ویندوز فون، سیستم‌عامل‌های مکینتاش، بلک‌بری

رده سنی:

  • google play: + ۳

ماجرای بازی

در این بازی بازیکن در نقش خوک‌های بدجنس دنیای پرندگانِ خشمگین ایفای نقش می‌کند و تلاش می‌کند تا فرامین پادشاه خوک‌ها را به بهترین شکل انجام دهد و  در این بین خوک‌ها با خنگی‌های بامزه‌‌شان جذابیت ماجرای بازی را نیز افزایش می‌دهند.

بازی دارای شش داستان مختلف است که به مرور زمان با به روزرسانی‌های مختلف، کامل شده است که البته تغییر خاصی در روند بازی ایجاد نمی‌کند. هر داستان شامل 36 مرحله است که چالش های جانبی هم دارد و همین باعث می شود که بازی مدت زمان طولانی بازیکن را درگیر خود کند.

روند اصلی بازی این است که بازیکن باید وسایل نقلیه‌ای برای حمل خوک، غذا و یا هرچیز دیگری به تناسب داستان بسازد و آن را تا رسیدن به خط پایان هدایت نماید و البته آیتم‌های امتیازدار را نیز در طول مسیر جمع کند. در ابتدای هر مرحله، مقداری امکانات در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد که باید با چینش درست و البته به اندازه‌ی آنها، رهوارترین وسیله نقلیه ممکن را بسازد. در این راه، آیتم‌های کمکی هم وجود دارند که یا پادشاه هدیه می‌دهد یا با خرید درون‌برنامه‌ای باید  تهیه شوند .

به طور کلی فضای بازی، مانند سایر بازی‌های دنیای پرندگان خشمگین، رنگارنگ بوده و برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان جذاب است. هرچند بازی مناسب برای خردسالان دیده شده است اما به خاطر سختی بازی، سنین نوجوان و بالاتر سراغ تجربه کردن این بازی خواهند رفت که این نکته در میزان و نحوه‌ی اثرگذاری بازی تفاوت مهمی ایجاد می‌کند.

بررسی محتوا و آثار بازی

در داستان‌های بازی، هرجا خوک‌ها خواسته‌ی به حقی داشته باشند، به آن می‌رسند و هر جا بخواهند کار بدی مثل دزدی تخم‌مرغ‌ها انجام دهند، در آن موفق نخواهند شد که امیدواریم این ویژگی، در ذهن بازیکن این نکته را بکارد که بار کج به مقصد نمی‌رسد.

شیوه‌ی بازی به گونه‌ای‌ست که بازیکن حس و نگرشی کلی نسبت به قواعد مکانیکی دانش فیزیک پیدا می‌کند و ممکن به آن علاقه‌مند شود.

همچنین از آنجایی که باید از منابعی که دارد به بهترین شکل استفاده کند، بازیکن مهارت مصرف درست را تمرین می‌کند.

علاوه بر آن، از آنجایی که بازیکن هنگام هدایت وسیله نقلیه‌اش باید بتواند در بزنگاه‌های مکرر مسیر، فوری تصمیم بگیرد، هماهنگی چشم و دست بازیکن بهبود می‌یابد و سرعت واکنش دادن و تصمیم‌گیری‌اش نیز زیاد می‌شود.

موسیقی بازی بامزه و هیجان انگیز است و بازیکن را با خود می‌کشاند.

اگر اینترنت دستگاه وصل باشد، بازیکن می‌تواند با دیدن تبلیغاتی مربوط به سایر محصولات همین استودیو سکه جایزه بگیرد. از آنجایی که ممکن است بازیکن در چرخه بازی‌های این استودیو بیفتد که بازی‌های جذاب با روایت‌های قابل تامل می‌سازد، ممکن است هر روز ساعت‌ها وقت خود را پای گوشی و به بازی کردن بگذارد. از این رو والدین بهتر است  دسترسی به اینترنت را کاملا قطع کرده یا تحت نظارت خود داشته باشند.

کاراکتر بازی، هنگام هیجان، فریاد می‌کشد واحساس‌های شادی یا شکست و ... در صورتش نمایش داده می‌شود. از آنجایی که بازی طولانی‌ست، ممکن است بازیکن از این شیوه بروز احساسات الگو بگیرد.

کمی عمیق­ تر بیاندیشیم

در داستان‌های این بازی، بازیکن در نقش کسی بازی می‌کند که بی‌چون و چرا در خدمت پادشاهی هستند که گاهی امر به بدی می‌کند و گاهی دستورات عادی دارد. همانطور که بیان شد، بازیکن در این بازی متوجه می‌شود که بار کج

به مقصد نمی‌رسد و هروقت پادشاه خواسته‌ی به حقی داشته است، بازیکن توانسته است آن را محقق نماید. اما نوجوانی که بازیکن این بازی‌ست و در گیر و دار پرسش‌های مبنایی و فلسفی از زندگی‌ست و دارد پازل شخصیتی‌اش را کامل می‌کند، از خود می‌پرسد که چرا همواره باید مطیع کسی بود؟ چرا باید مطیع کسی بود که امر به بدی می‌کند؟ چرا من، خودم نباید برای خودم تصمیم بگیرم؟ آن وقت اگر اشتباهی هم بکنم، خودم مقصرم و نه اینکه آسیب اشتباه دیگران بر من  تحمیل شود.

چنان‌چه این تفکر سامان داده نشود و در اثر تکرار بازی‌های مشابه حالت افراطی به خود بگیرد، می‌تواند به یک بی‌نظمی اجتماعی ختم شود و نسل بعد را نسبت به قانون، حاکمیت، ساختارهای فرهنگی و اجتماعی و در واقع هر نظمی که لازم باشد به آن توجه شود، بی‌توجه‌کند. بنابراین خوب است که با گفت و گو به نوجوانمان کمک کنیم تا از این چالش فکری موفق بیرون آید.

کمی با بچه­ ها گپ بزنیم

با توجه به صحبت‌هایی که در بخش کمی عمیق‌تر بیاندیشیم بیان شد، لازم است با فرزندانمان در مورد اطاعت و پیروی کردن و همچنین توانایی نه گفتن صحبت کنیم. باید برای او توضیح دهیم چرا و از چه کسانی و تا چه اندازه‌ای می‌تواند پیروی کند و در برابر چه درخواسته‌هایی باید قاطعانه آنها را رد کند.

با توجه به اینکه بازیکن در قالب شخصیت بدجنس دنیای پرندگان خشمگین بازی می‌کند بهتر است در این زمینه نیز با فرزندمان گپ بزنیم. مثلا به فرزندمان توضیح دهیم که ممکن است آدم‌های بد نیز روزی بدی را کنار بگذارند و بخواهند رفتار خوبی از خود نشان دهند.