kabos doshman icon

شناسنامه

نام کامل: کابوس دشمن

سال انتشار: ۱۳۹۴

سازندگان: خاطره‌سازان

سیستم‌هامل: Android

رده سنی:

  • +۱۰

ماجرای بازی

بازیکن در نقش شخصیت‌هایی از نیروهای مسلح کشورمان ظاهر شده و وارد مبارزه با نیروهای داعش در کشور سوریه می‌شود.

بررسی محتوا و آثار بازی

«کابوس دشمن» یک بازی ایرانی با روایتی از میدان نبرد است. از آن‌جا که ماجرای این بازی شبیه به یک ماجرای واقعی است و همچنین طراحی بازی نیز فانتزی نبوده و بازیکن را در یک شرایط واقعی نشان می‌دهد ، قادر است کشش قابل توجهی را در کودکانی که به هیجان علاقه‌مند هستند ایجاد کند.

در این بازی دشمنان خیلی به بازیکن نزدیک نمی‌شوند و بازیکن می تواند به صورت یک تنه همه آن ها را نابود ‌کند؛ این بازنمایی دشمنان را بسیار ضعیف  نمایش می‌دهد و در مقابل ممکن است حس قدرتمندی و میهن‌پرستی را نیز در بازیکن تقویت ‌نماید.

کابوس دشمن در عین حال که از گرافیکی قدرتمند برخوردار نیست اما تلاش می‌کند تا از جهات دیگری هیجان مورد نیاز بازیکن را تامین نماید؛ حس شنوایی بازیکن به طور دائم با صدای تیراندازی، انفجار شدید و صدای حرف زدن ها و عربده کشیدن‌های دشمن درگیر است و از این رو بازیکن می تواند  تا حدی خود را در میدان جنگ احساس ‌کند. هم‌چنین موسیقی هیجانی بازی و سرعت بالای کنش و واکنش نیز در این زمینه بی تاثیر نیست.

گرچه روایت بازی را می‌توان روایتی ارزشمند دانست، اما سبک بازی و شیوه ارایه آن تفاوت چندانی با بازی‌های غربی موجود در بازار ندارد. بدین ترتیب انجام مکرر این بازی نیز ممکن است آستانه تحمل خشونت را در فرد بالا ببرد. به عبارت دیگر انجام مکرر این سبک از بازی می تواند حساسیت بازیکن را نسبت به ضرب و جرح و حتی مرگ انسان‌ها پایین بیاورد.

بازی دارای پرداخت درون برنامه ای است و با توجه به کند بودن و تکراری بودن بخش‌هایی از بازی، بازیکن برای پیشرفت بیشتر و سریع تر در بازی علاقه مند به هزینه کردن پول واقعی می‌شود.

انجام بازی نیازی به داشتن اینترنت ندارد اما در صورت داشتن اینترنت، بازیکن می‌تواند با دیدن تبلیغات، امکانات بیشتری را از بازی دریافت کند.

کمی عمیق­ تر بیاندیشیم

گر چه ما بزرگ‌ترها می‌دانیم که بازیکن در حال مبارزه با داعش است و به احتمال زیاد خود بازیکن نیز بعد از مدتی به این موضوع پی خواهد برد، اما احتمالا بازیکن خردسال نمی‌داند که چرا باید داعشی ها را به عنوان دشمن مورد هجوم قرار داده و آن‌ها را بکُشد. در واقع بازی بدون این‌که هیچ توضیحی راجع به داعش به بازیکن بدهد، او را مجبور می‌کند که آن ها را نابود نماید. بی‌رحم بودن، سنگ‌دل بودن، خشونت خیلی زیاد، تحریف مبانی دینی و سایر ویژگی‌های داعشی در بازی بیان نشده است و این مسئله ممکن است این تصور را در وی به وجود بیاورد که هر کس که با ما نیست باید کشته شود.

شاید پر شود!

کمی با بچه­ ها گپ بزنیم

از آن‌جا که بازی نتوانسته است ایدئولوژی داعشی ها را آن‌طور که هست نشان دهد، خوب است از ویژگی‌های داعشی‌ها مثل اسلامی نبودن و خشونت‌هایی که در حق دیگران روا داشته‌اند برای فرزندانمان سخن بگوییم تا در هنگام بازی بدانند که چرا با داعشی‌ها مبارزه می‌کنند.

بازیکن در ابتدا با یک شخصیت در لباس نیروی انتظامی پلیس وارد بازی می‌شود اما هر چه جلو تر می رود و شخصیت هایش را ارتقا می‌دهد با نیروی ارتشی و پاسدار به جنگ داعشی ها می‌رود. ایجاد چنین تفاوت‌هایی میان نیروهای مسلح یک کشور نمی‌تواند اتفاق چندان مثبتی را در ذهن بازیکنان شکل دهد. در رابطه با ارزشمند بودن همه نیروهای مسلح با فرزندمان صحبت کنیم و توضیح دهیم که هر بخشی از نیروهای مسلح ماموریت ویژه‌ای را برعهده دارد. تلاش کنیم تا مطمئن شویم فرزند ما احساس نمی‌کند که پلیس از توانایی و ارزش کمتری نسبت به ارتش و سپاه برخوردار است.

در این بازی داعشی ها با لهجه عربی سخن می گویند. خوب است در رابطه با ملیت‌های مختلف نیروهای داعشی با فرزندمان صحبت کنیم و بگوییم که همه داعشی ها عرب نیستند و همه عرب‌ها نیز طرفدار داعش نبوده‌اند و بسیاری از آن ها نیز با داعش مبارزه می‌کنند.

به فرزندانمان بگوییم که خشونت و جنگ آخرین راه حل مسائل است و به این خاطر که امکان حل مسائل با گروهی به نام داعش از راه های دیگر امکان پذیر نبوده است و آن ها شروع به جنگ کرده اند، دیگران نیز برای دفاع از خود مجبور به مبارزه با آنها شده‌اند.