mayjor Mayhem icon

شناسنامه

نام کامل: Major Mayhem

سال انتشار: 2011

سازندگان: Rocket Jump

سیستم‌عامل: Android, IOS, Windows phone

رده سنی:

  • google play +7

ماجرای بازی

خوشبختانه این بازی نیازی به اتصال به اینترنت نیازی ندارد و بنابراین والدین نگران ارتباط درون برنامه‌ای فرزندانشان با افراد غریبه نخواهند بود. بازی در چند حالت مختلف قابل انجام است. حالت های کلاسیک(داستانی)، زمانی و تلاش برای زنده ماندن از حالات مختلف بازی هستند که ارزش تکرار بازی را در ذهن بازیکن بالا می برد. ظرایف دیگری نیز برای بالا بردن جذابیت بازی رعایت شده است؛ بازی با ارائه حق انتخابِ لباس و کلاه، به بازیکن قابلیت شخصی‌سازی را عرضه می‌کند و بدین ترتیب بر جذابیت بازی برای بازیکنان می افزاید. بازی با پخش موسیقی جنگی و افکت های صوتی انفجار و تیراندازی هیجان بازی را برای بازیکن بالا برده و حس انجام یک نبرد واقعی را القا میکند. ریتم بازی بسیار سریع هست و بازیکن به سرعت مراحل بازی را طی میکند، همین مسئله، دل‌کندن از بازی را برای بازیکنان دشوار می نماید و آنان را به بازی وابسته می کند. البته باید گفت که انجام بازی تا حدی سخت است در نتیجه بیشتر بازیکن های حرفه ای را به خود جذب می‌کند.

بررسی محتوا و آثار بازی

از نکات مثبت بازی این است که شخص فهمی فیزیکی نسبت به مسئله­ی پرتاب کردن یک شیء پیدا می‌کند، مسئله‌ی اصلی بازی پرتاب یک شیء است. این پرتاب با تنظیم زاویه و قدرت پرتاب و با توجه به فاصله­ی شما و هدف اتفاق

بازیکن در طول بازی باید با نابود کردن نیرو های دشمن (سرباز، هلیکوپتر، هواپیما و حتی حیوانات) پول بدست آورد و با پول های بدست آمده لباس و اسلحه با کیفیت تری را استفاده نماید. دریافت پول با کشتن افراد می تواند این مفهوم را ایجاد کند که جنگ می تواند راهی برای کسب درآمد باشد.

بازیکن با کشتن افراد و حتی مرغ و خروس های دشمن و دیدن خون ریخته شده آن ها و گاهی جدا شدن سر و یا پرت شدن دشمن در اثر انفجار، آستانه تحمل‌پذیری خشونتش بالا می رود و بعد از مدتی ممکن است از دیدن بسیاری از صحنه های خشن احساس خشونت نکند.

کمی عمیق­ تر بیاندیشیم

این بازی به طور جدی جنایات مختلفی که رژیم امریکا در سطح جهان انجام می‌دهد را توجیه و کودکان را با منطق خود همراه میکند. برجسته ترین نکته بازی، امریکایی بودن آن است. بازی همه تلاش خود را میکند که بازیکن متوجه شود این بازی امریکایی است. افسری با ظاهر کاملا امریکایی با سیگاری در دهان، شخصیت اصلی بازی است که چگونگی حرکت او در حین بازی و تصاویری که در بازی ایجاد می شود بیننده بازی را به یاد فیلم‌های امریکایی می‌اندازد.

با کمی دقت در می‌یابیم که بازی یک تعریف خاص از امریکا به فرزندانمان ارائه می‌کند:

  • برای نجات جهان می‌جنگد!
  • آمریکا دوست‌دار دانشمندان است و آنان را نجات می‌دهد!
  • تنها امریکا است که می تواند جهان را نجات دهد، زیرا فقط او ابرقدرت است!
  • امریکا حق دارد با آشوبگران در هر جای جهان، از مصر و ویتنام گرفته تا فضاهای شهری کشورهای مختلف چون روسیه و ژاپن، مبارزه کند!

کمی با بچه­ ها گپ بزنیم

خوب است که خانواده ها پیرامون تاریخ آمریکا و جنایاتی این کشور در طول تاریخ در کشور های مختلف همچون ژاپن، ویتنام، ایران، عراق و... مرتکب شده است با فرزندان خود صحبت کنند و مبنای دروغین بازی را بر هم زنند.

با توجه به هیجان بالای بازی، در صورتی که فرزندمان این بازی را بازی می‌کند، خوب است به وی یادآوری کنیم که قبل کارهایی که نیاز به آرامش یا تمرکز دارد، مثل خواب یا مطالعه، زمان خوبی برای اینجام این بازی نیست و بهتر است این بازی را در زمان های دیگری انجام دهد.