dragon hills icon

شناسنامه

نام کامل: Dragon Hills

سازندگان: Cezary Rajkowski

رده سنی:

  • + 7 (google play)
  • + 9 (App Store)
  • + 12 (Microsoft Store)

ماجرای بازی

در ابتدا وقتی بازی را برای بار اول اجرا می‌کنید، شاهدختی را می‌بینید که در قلعه‌ای است و فریاد می‌زند: کمکم کنید. شوالیه‌ای می‌آید و هم شاهدخت بازی و هم مخاطب با خود اینگونه می‌اندیشند که شوالیه برای نجات دختر

آمده، اما شوالیه طلاها را برمی‌دارد و بدون توجه به شاهدخت می‌رود! شاهدخت هم عصبانی شده، سوار بر اژدها می‌شود و برای انتقام به تعقیب شوالیه می‌پردازد. با توجه به فضای افسانه‌ها و قصه‌های پریان اروپای شمالی چند حدس در ذهن بیننده شکل می گیرد؛شاید شاهدخت گیر اژدها افتاده و شوالیه باید او را نجات می‌داده، در این صورت چطور می‌شود که پس از رفتن شوالیه شاهدخت و اژدها با هم متحد شوند؟! شاید هم شاهدخت منتظر است که شوالیه‌ای بیاید و با او ازدواج کند. اما شوالیه می‌آید و طلاهای او را می‌برد. شاهدخت اژدهایش را برمی‌دارد و به تعقیب شوالیه خیانت‌کار می‌رود. در این صورت کمک‌خواهی ابتدا شاهدخت برای چه بود؟!

بررسی محتوا و آثار بازی

Dragon hill بازیکن را در مورد پول به اشتباه نمی‌اندازد. در این بازی سکه‌های جمع شده تنها برای خرید در خود بازی استفاده می‌شوند، در حالی که در خیلی از بازی‌ها پول یا امتیاز خود هدفند به عبارت در آن بازی‌ها پول هدف است، نه وسیله!

تصاویر نشان‌داده شده در بازی متنوع و جالب‌اند، روز و شب تغییر می‌کنند، وپس از باز شدن هر مرحله شاهدخت در یک قصر جدید قرار می‌گیرد.

    از مزایای این بازی آن است که بخش آنلاین ندارد. از این رو نیاز نیست تا نگران آشنایی فرزندانمان با افرادی غریبه که آن‌ها را تا به امروز ندیده‌ایم باشیم، پس بچه‌ها با چیزهایی که نباید در محیط  گفت‌وگوی آنلاین آشنا نمی‌شوند و امکان گذاشتن قرار را هم نخواهند داشت.

یکی از مسائل مهم بازی این است: قربانی از همه انتقام می‌گیرد. شاهدخت بازی همه‌ی خانه‌ها را خراب می‌کند یا همه‌ی حیوانات را به خورد اژدهایش می‌دهد، چرا که می‌خواهد انتقام بگیرد. این موضوع در صورت تکرار در بازی های متعدد می تواند  بازیکن را نسبت به اثراتی که رفتارش روی دیگران می‌گذارد بی‌تفاوت کند.

در این بازی همه چیز مورد بی‌رحمی و خشونت قرار می‌گیرد، همه چیز خورده می‌شود و این رویکرد خیلی بدی نسبت به دنیایی است که باید با عطوفت از آن محافظت کنیم.

در بازی استخوان اژدهایمان را هنگام مرگ می‌بینیم و دشمنان نیز هنگام مرگ ناله سرمی‌دهند و جزغاله می‌شوند. مشاهده مکرر این میزان از  خشونت اگر در بازی های دیگر نیز تکرار شود، آستانه‌ی حساسیت نسبت به خشونت و دردناکی را بالا می برد.

شاید خوب باشد که این بخش را با این مسئله به پایان برسانیم که در طراحی بصری شخصیت دختر، اندام‌های زنانه او بزرگ‌نمایی شده‌اند و مورد اغراق قرار گرفته‌اند. این مسئله در فرهنگ ما، خصوصا برای مخاطب خردسال ناپسند است. برانگیختن کنجکاوی پیش از بلوغ در رابطه با مسائل جنسی صورت ناپسندی دارد.

کمی عمیق‌ تر بیاندیشیم

انجام مراحل این بازی و طی مراحل آن دشوار است. بازیکن های حرفه ای‌تر معمولا در مواجهه با این گونه بازی‌ها با خود می‌گویند؛ من بازی‌ای را بازی می‌کنم که سخت باشد. بازی باید برای من چالش برانگیز باشد. این مسئله‌ای است که

شخص خودش را با آن تعریف می‌کند. پی‌آمد و نتیجه این تعریف می‌تواند باعث به‌وجود آمدن نوعی غرور در شخص شود و شخص دچار توهم خودبزرگ‌بینی شود و یا در فضایی مثل مدرسه یا گروه هم‌سالان شاید بتواند موجب کسب منزلت و شان اجتماعی شود. از سوی دیگر می‌تواند شخص را به حل مسئله و شرکت در چالش امیدوار کند، چرا که او امیدی منطقی به حل چالش از روند و راه‌حلی منطقی دارد. پس در واقع ما با یک چاقو طرف هستیم که در کاربردش تدبیر لازم است.

مفهوم حماسه مفهومی بسیار مثبت است. گر چه گاهی در حماسه شاهد خشونت هستیم، اما این اتفاق همیشگی نیست. می توان مطمِئن بود که در حماسه هرگز انتقام‌جویی وجود ندارد.  این بازی با موازی کردن و همراهی موسیقی حماسی و لحظات انتقام‌جویی پرخشونت هر سه‌ی این مفاهیم را به هم می‌آویزد. و بازیکن علی‌الخصوص کودک به‌طور ناخودآگاه با یادآوری یکی از سه مفهوم حماسه، خشم و انتقام‌جویی به یاد دوتای دیگری هم خواهد افتاد و رفته رفته آن سه را یکی می‌پندارد.خوب است تا هنگام بازی صدای دستگاه را ببندیم تا از تاثیرات مضر آن بکاهیم.

در روایت بازی می‌بینیم، شوالیه‌ای که قرار بود دختر را از شر اژدها نجات دهد از پشت به او خنجر می‌زند و پول را به ارزش‌های انسانی، عشق و ... ترجیح می‌دهد شوالیه هیچ‌گاه بازنمی‌گردد و پشیمان نیز نمی‌شود. بازی سطح رقیقی از یاس و ناامیدی را به مخاطب القا می‌کند. گویا می‌گوید انسانیت مرده، اخلاق وجود ندارد و تو در این دنیا تنهایی و باید خودت گلیم خودت را از آب بیرون بکشی و در این راه  نوع رفتارت با دیگران نیز اهمیت چندانی ندارد!

گزینه‌های جایگزین

-   بدو، دهقان بدو

مزیت این بازی آن است که به‌جای انتقام بازیکن برای نجات جان دیگران و ایثار باید موانع را پشت سر بگذارد

از دیگر مزایای این بازی می‌توان به ایرانی بودن آن و منطبق بودن با متن فرهنگی ما اشاره کرد و این که بازیکن با بازی کردن مشاهیر ما را بیش از پیش خواهد شناخت.

کمی با بچه‌ ها گپ بزنیم

متاسفانه سوگیری این روزهای جوامع به سمت مادی‌گرایی است. بچه‌ها در این فضا رشد می‌کنند و فراموش می‌کنند که برای زیستن و زندگی‌شان اهداف بلندتری از جمع‌کردن نمره یا پول داشته باشند. این که هدف بازی جمع‌آوری

سکه یا امتیاز نیست شروع خوبی می‌توانست باشد اما متاسفانه بازی این نگرش را ادامه نداده است. هدف شاهدخت بازی انتقام گرفتن است که خود آن‌چنان پسندیده نیست و با روایت بازی غیرپسندیده‌تر هم می‌شود. با توضیح این‌که در دنیای واقعی باید حواس ما به موارد دیگری مثل موارد زیر باشد خوب است به فرزندانمان توضیح دهیم که لازم نیست همواره به فکر انتقام باشیم

دومین مسئله‌ای که شاهد آن هستیم، این است که شخصیت مرد به شخصیت زن خیانت می‌کند! باید این مسئله را در ذهن دختر کوچک‌ترمان جابیندازیم که همه‌ی مردها بد، خائن و ... نیستند. یا به پسرمان یاد بدهیم همه‌ی دخترها انتقام‌جو نیستند! توضیح این مسائل باعث می‌شود تا تصویری ناقص و معیوب از جنس مخالف در ذهن کودک ما شکل نگیرد.

بازی پر از کنش بازیکن و واکنش بازی است، خوب است مراقب باشیم اگر فرزندمان می‌خواهد کاری کند که به آرامش نیاز دارد، مانند مطالعه، خواب و ... از مدتی قبل از انجام بازی بپرهیزد چرا که بازی آرامش و تمرکز را از او خواهد گرفت.

در بازی شخصیت شاهدخت پس از باخت، خرید تجهیزات و ... احساساتش را در صورتش، صدایش و حرکات بدنش ابراز می‌کند. ممکن است کودک تمایل پیدا کند تا احساساتش را شبیه آن شخصیت بروز دهد، با توضیح این که نباید از دیگران تقلید کنیم و باید در رفتارها شبیه خودمان باشیم شاید بتوان از این اثر مخرب بازی هم کاست.