Gasht police icon

شناسنامه

نام کامل: گشت پلیس 1 و 2

سال انتشار:

سازندگان: استدیو هنر نور و حرکت

سیستم‌عامل: Android

رده سنی:

  • +7

ماجرای بازی

بازیکن در این سری بازی، یک افسر جوان پلیس است که مأموریت‌های مختلفی برای انجام دادن به وی واگذار می‌شود.

در نسخه اول بازی، گشت پلیس، سوار بر موتور مأموریت‌ها را انجام می‌دهد و از مأموریت‌های سبُک آغاز کرده و در ادامه به کار به مأموریت‌هایی همراه با تیراندازی و مبارزه با خلافکاران جدی‌تر می‌رسد. هر مأموریت در واقع یکی از چالش‌های پلیس و جرم‌های پرتکرار است و بعد از انجام هر مأموریت، یک پیام در مورد آن ماجرا به بازیکن نمایش داده می‌شود که محتوای پیام بیشتر مسئولیت مردم برای پیشگیری از وقوع آن جرم است.

در نسخه دوم، گشت‌زنی با ماشین انجام می شود و پیشرفت بازی مشهود است اما سطح روایت در این نسخه به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده و وجوه بازی‌پذیر آن مثل عبور از موانع یا رکورد زمانی مورد توجه واقع شده است. بخشی هم به عنوان آزمون‌های اطلاعات عمومی و هوش به بازی اضافه شده است که بازیکن با انجام آنها کسب امتیاز می‌کند. البته سوالات مرز خاصی ندارند و ممکن است در بین سوالات هوش، مجبور باشید به سوالات اطلاعات عمومی نیز پاسخ دهید.

بررسی محتوا و آثار بازی

این دو سری بازی، به شیوه‌ای جذاب به ماجراهای پلیسی می‌پردازند و حس خوبی نسبت به نیروی انتظامی  را در بازیکن به وجود می‌آورد. از این رو می‌تواند بازیکن، خصوصا بازیکن کم‌سن‌وسال را به پلیس شدن ترغیب نماید.

هرچند گیم‌پلی بازی دارای تعقیب و گریز و تیراندازی‌ست اما به دلایل مختلف، از جمله شیوه تیراندازی، کشته شدن و تصادفات ، می‌توان گفت که در بازی عمل خشنی رخ نمی‌دهد و آثار سوئی ندارد. همچنین به خاطر معناداری این عمل و زمینه‌ی روایی آن- اینکه یک پلیس با هدف حفظ امنیت این کار را انجام می‌دهد- و همچنین سخت بودن تیراندازی، بازی کمتریناثر کمی در مورد عادی‌سازی اِعمال خشونت دارد. سخت بودن تیراندازی در حین تعقیب و گریز، همچنین باعث می‌شود بازیکن به این درک از خودش برسد که بازیکن حرفه‌ای و سطح بالایی‌ست و مدام با چک کردن جایگاه خود در جدول امتیازات، صحت این موضوع را چک و معمولا تایید کند. تیراندازی و تعقیب و گریز باعث می‌شود دقت بصری بازیکن افزایش پیدا کند و مهارت هماهنگی چشم و دست نیز بهبود یابد.

بازی در هر دو نسخه طوری طراحی شده است که خیابان‌ها و بزرگراه‌ها شباهت خیلی زیادی به  خیابان‌های تهران  دارد. این ویژگی علاوه بر جذابیت باعث می‌شود بازیکن درکی نسبت به تهران و نقشه آن پیدا کند. از   دیگر ویژگی‌های این بازی فرهنگ‌سازی در مورد احترام به پلیس و کنار رفتن با شنیدن صدای آژیر است. پیام‌های آموزشی پایان هر مرحله نیز، از جمله‌ی این آموزش‌های مفید است که البته هر دو فقط در نسخه اول بازی دیده می‌شوند. از جمله ویژگی‌های مثبت در نسخه دوم این بازی، این است که ماشین پلیس نیز در اثر تصادف و کوبیدن به ماشین خلافکارها خراب می‌شود. این ویژگی، ممکن است این اثر را برای مخاطب به همراه داشته باشد که حتی اگر پلیس هم باشی باید عواقب کارهایی که انجام می‌دهی را بپذیری و آنها را جبران نمایی.

کمی عمیق­ تر بیاندیشیم

پلیس در جامعه نماد اجرای قانون و عدالت است. بسیار مهم است که مردم نگاه درستی به پلیس داشته باشند. که متاسفانه بازیکنان معمولا در بازی‌های دیجیتال نگاه خوبی به پلیس و مسائل انتظامی پیدا نمی‌کنند. همچنین همه‌ی ما به عنوان شهروند نیازمند آگاهی‌هایی هستیم تا حداقلی از مسائل امنیتی  را رعایت کنیم. بازی‌های دیجیتال و از جمله این بازی توانایی خوبی برای آموزش‌های مختلف و تغییر در نگرش و رفتار در این زمینه را دارند.

کمی با بچه­ ها گپ بزنیم

در صحنه‌های تصادف، به خاطر شرایط بازی‌سازی و امکانات، اتفاق خاصی برای ماشین‌ها رخ نمی‌دهد. در اینجا  بهتر است به بازیکنان کم‌سن توضیح دهیم که ماشین‌ها هنگام تصادف، آسیب دیده و حتی له می‌شوند. همچنین خوب

است به فرزندانمان بگوییم که رانندگی در واقعیت، بسیار با این بازی متفاوت است. رانندگی یک مهارت است که باید آموخته شود.

این بازی علی رغم نقاط قوتش تناقض هایی نیزدارد که قابل توجه است. در این بازی صحنه هایی دیده می‌شود که چندان در شأن پلیس نیست و با وجوهی از رویکردهای آموزشی و فرهنگی بازی تناقض دارد که باید والدین به نوعی این بخش ها را نقد کنند.

در مورد مسابقه دادن پلیس در خیابان‌های شهر، خوب است به فرزند کم سن و سال خود توضیح دهیم  که در اینجا پلیس مشغول تمرین و مانور است.

اینکه پلیس در حین گشت‌زنی آزاد سکه جمع کند، با هدف جذابیت بازی به آن اضافه شده است اما ممکن است برای برخی بازیکنان خردسال سوءتفاهم پیش‌آید و این رفتار را با رفتار پلیس واقعی در ذهن تطبیق دهند. اگر چنین اتفاقی افتاد یا فرزندمان در این مورد از ما سوالی پرسید، می‌توانیم به او بگوییم که این کار با هدف آشنایی با خیابان‌های تهران انجام شده و جمع کردن سکه فقط بهانه‌ای برای جذاب‌تر کردن روند بازی است.

ممکن است برای فرزندمان این سوال پیش بیاید که مگر پلیس قصد مسابقه دادن دارد که ماشین خود را سفارشی سازی می‌کند و به تجهیزات آن می‌افزاید؟ پاسخ ما این است که که پلیس برای حفظ قدرت خود برای مبارزه با خلافکارها  باید خود را قوی و به روز نگه دارد و از بهترین تجهیزات استفاده کند.

خوب است در مورد تعقیب و گریز و تیراندازی در حضور مردم عادی به فرزندمان توضیح دهیم که اینجا یک بازی‌ست و کسی واقعا به خطر نمی‌افتد. در عالم واقعی پلیس تا مجبور نباشد چنین کاری نمی‌کند. همچنین خوب است به فرزندمان توضیح دهیم که پلیس به عنوان یک نیروی امدادی با هدف کمک بهتر و سریع‌تر به مردم اجازه دارد برخی مواقع از خط ویژه عبور کند و یا حتی ورود ممنوع برود.  

در پایان نیز بد نیست به دو نکته دیگر اشاره کنیم؛ در بخش مسابقات غیر از غلط‌های املایی، گاهی پاسخ برخی از سوالات نیز اشتباه است و هر دوی این موارد می‌تواند تا حدی به آموزش نادرست فرزندانمان منجر شود.

همچنین خوب است توجه داشته باشیم که امتیازات کسب شده در بخش مسابقات و رکورد زمانی به‌دست آمده قابل اشتراک‌گذاری در فضای مجازی و اینستاگرام است.