planets vs zombies icon

شناسنامه

نام کامل: Major Mayhem

سال انتشار: 2011

سازندگان: Rocket Jump

سیستم‌عامل: Android, IOS, Windows phone

رده سنی:

  • google play +7

ماجرای بازی

پیش از نوشتن ماجرای این بازی، خوب است در مورد دسته بازی‌های make-up یا آرایش کردن چند خطی بنویسیم. این بازی‌ها شباهت‌های بسیاری با هم دارند و البته هر کدام تلاش می‌کنند تا با ایجاد تفاوت‌هایی هرچند مختصر

 بازیکنان را به خودشان جذب کنند. شخصیت اصلی بیشتر این بازی‌ها دختر است. شخصیت‌هایی که در بازی باید آن را زیباتر کرد و معمولا با جذابیت‌های جنسی و با استاندارهای مانکن‌ها طراحی شده‌اند. از آنجایی که بازیکنان این بازی‌ها معمولا دختران خردسال هستند، شدت اثرپذیری‌شان از این بازی‌ها بالاست. در ادامه یکی از معمول‌ترین این بازی‌ها را به عنوان نمونه انتخاب کرده‌ و آثار آنها را بر بازیکن بررسی می‌کنیم.

در این بازی، بازیکن یک سرآشپز کافه قنادی‌ست که باید برای حضور در محیط کار آماده شود. برای آماده شدن، انواع لوازم مقدمات آرایش و اسپا، انواع لوازم آرایش و طیف مختلفی از لباس و البته کلاه و پیش‌بند آشپزی!! هر وقت هم که کار آرایش به پایان رسید، بازیکن می‌تواند از نتیجه کار خود یک عکس گرفته و علاوه بر ذخیره در تلفن همراهش، با دیگران نیز به اشتراک بگذارد.

هنگامی که بازیکن مشغول آماده شدن است، شخصیت بازی دیالوگ‌هایی در مورد اهمیت آرایش و نحوه‌ی پوشش در محیط کار می‌گوید.

بررسی محتوا و آثار بازی

در این بازی، بازیکن فرایند کامل آرایش حرفه‌ای را به طور مجازی تجربه کردهد و تجهیزات مختلفی را برای این کار می‌بیند و با آنها آشنا می‌شود.

در پایان هر دور بازی، شخصیت اصلی بازی با ظاهر شدن جلو دوربین انواع ژست‌ها برای ایستادن جلوی دوربین و عکاسی را یاد می‌گیرد و حتی یک گام بیشتر، بازیکن جلوی دوربین بودن و سوژه‌ی جذاب عکاس‌ها بودن را تجربه می‌کند و برایش اهمیت پیدا می‌کند.

کودک ما  با انجام این بازی حس خوبی نسبت به آرایش کردن و تغییر ظاهر خود پیدا می‌کند و احساس می‌کند نیاز دارد همواره بهتر و جذابت‌تر باشد و برای حضور در جامعه باید خود را بیاراید و صرف وقت و هزینه را برای این کار طبیعی می‌بیند. او بعد از اینکه در بازی آرایش کردن در محیط‌های مختلف مثل کار یا تحصیل را تجربه می‌کند، به این جمع بندی می‌رسد که زیبا بودن در جامعه مهم‌تر از هر چیزی، حتی کارایی‌ست و در همه حال در برابر دیگران باید بی‌نقص بود.

فرزند ما با اشتراک گذاشتن تصاویر، عملا وارد رقابت زیبایی شده است و در واقع در آن تصویر خودش و سلیقه خودش را می‌بیند و ودر تصور ذهنی خود عملا دارد تصویری از خود واقعیش را به اشتراک می‌گذارد.

در این گونه بازی‌ها مدل‌ها و اندام‌های شخصیت‌ها، به نحو خاصی طراحی شده‌اند. خانم‌های این بازی لاغر اندام، با صورت‌هایی با استانداردهای مدل‌ها و مانکن‌ها هستند. دیدن مداوم خانم‌ها (یا آقایان) به این شیوه، ذائقه‌ی بازیکن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حتی ممکن است به بیماری‌هایی مانند توهم چاقی دچار شود. این تأثیرات ممکن است در آینده و در بزنگاه‌هایی مانند دوست‌یابی یا ازدواج خودش را نشان دهد و موجب شود کفه‌ی ترازوی قضاوت بازیکن به سمت کسانی که اندامی مثل مدل‌های بازی دارند سنگین شود و او در این مواقع ویژگی‌های مثبت مهم‌تر دیگران را کمترمورد توجه قرار دهد.

این بازی‌ها معمولا طوری طراحی شده‌اند که بازیکن برای کسب امتیاز بیشتر باید به خواست کاراکتر بازی در انتخاب لباس و جواهرات اهمیت دهد که معمولا مربوط به آیتم‌های پولی بازی‌ست و بازیکن باید از طریق پرداخت درون‌برنامه‌ای آنها را تهیه کند. این ویژگی، علاوه بر اینکه بار مالی آن، بازیکن را به سمت مصرف‌گرا شدن و علاقه افراطی به تجملات سوق می‌دهد و موجب می‌شود این سبک زندگی را عادی و حتی مطلوب بپندارد.

کمی عمیق­ تر بیاندیشیم

دختران، مادران آینده سرزمین‌ها هستند. آنها هستند که فرزندان را تربیت می‌کنند و به همین طریق بنیان اصلی تمدن هستند. چنانچه دختران یک جامعه، فرهنگ و سبک‌زندگی‌شان تغییر کند، نسل بعدی، نگاه متفاوتی به فرهنگ و تمدن خواهد داشت و به شیوه‌ی دیگری زندگی خواهد کرد.

این گونه بازی‌ها، غیر از آنکه نگاه به یک زن خوب را در بازیکن تغییر می‌دهد، آنها را مصرف‌گرا و تجمل‌طلب پرورش خواهند داد. در آن شرایط، نسل بعدی که توسط این نسل تربیت شود، نسلی مصرف‌کننده بار خواهد آمد که سرمایه وجودی خود را برای تجمل بیشتر و زندگی راحت‌تر به آسانی خواهد فروخت. این یک تجربه‌ی‌ تاریخی نیز هست که تاریخ کشورهای استعمار شده از جمله ایران متحمل شده است.

گزینه‌های جایگزین

Hijab Wedding Makeup Salon

Hijab Dressup MakeUp Salon

بازی ایرانی مُدا

کمی با بچه­ ها گپ بزنیم

ابتدا بهتر است  از بازی‌کردن فرزندانمان جلوگیری کنیم. اگر هم مجبور شدیم اجازه دهیم بازی کند، بازی‌های پیشنهاد شده را که آسیب‌های به مراتب کمتری دارد، بازی کند. اما اگر حتی به این میزان نیز موفق به همراه کردن فرزندمان با خود نبودیم، خوب است برای وی توضیح دهیم که این نحوه‌ی پوشش و آرایش ویژه فرهنگ و سبک زندگی غربی‌ست و مناسب فرهنگ ما نیست. اندام‌ها نیز کاملا تخیلی و رایانه‌ای هستند و نباید آن را جدی گرفت.