planets vs zombies icon

شناسنامه

نام کامل: پسرخوانده

سال انتشار: 2017

سازندگان: پاییزان

سیستم‌عامل: Android

رده سنی:



ماجرای بازی

در این بازی بازیکن با تعدادی گروه‌ه مافیایی روبه‌رو هست. شخصیت‌هایی با سوء سابقه‌های مختلف دور هم جمع شده‌اند و گروهی خلاف¬کار درست کرده‌اند و سعی می‌کنند با شکست حریفان خود به عنوان مافیا و لات

محله شناخته شوند. بازیکن سعی می‌کند با انتخاب شخصیت‌های مختلف و استفاده از استراتژی‌های متفاوت (در انتخاب کارت ها) حریفان خود (اشخاص آنلاین) را شکست دهد و با شکست آن‌ها خود، به تنهایی، قلدر منطقه شود و سراغ منطقه های بعدی برود. بازیکن پس از هر پیروزی صندوق‌هایی را به دست می‌آورد که با آن‌ها می‌توانید، توانمندی‌ها و قابلیت‌های مافیای خود را بالا ببرد.

شخصیت هایی را که در بازی دیده می‌شوند هر کدام دارای سوءسابقه‌اند؛ پیرزنی که به دلیل عدم رعایت حقوق حیوانات تحت تعقیب است، داوود کپسولی که دینامیت‌های دست‌ساز می‌سازد و سایر شخصیت‌ها که کدام به نحوی سوءسابقه دارند.

بررسی محتوا و آثار بازی

از نکات مثبت بازی این است که شخص فهمی فیزیکی نسبت به مسئپسرخوانده از منظر فنی و گرافیکی قوی و دقیق طراحی شده است و جزء بازی‌های خوب ایرانی به شمار می‌رود. ایرانی بودن این بازی یکی از نقاط قوتش به حساب می‌آید و در جذب مخاطب بالا نقش بسزایی ایفا می‌کند. اما

با وجود ارزش قائل شدن برای این ویژگی‌ها از منظر محتوایی نقد‌هایی را وارد می‌دانیم که خوب است توجه مخاطبین را نیز به آن جلب کنیم.پس از یک‌بار انجام بازی، آن چیزی که بیش از همه به چشم می‌آید استفاده بازیکنان و شخصیت‌های بازی از الفاظ نامناسب است؛ تکه‌کلام¬های نه چندان محترمانه به طور مداوم در میان شخصیت‌های بازی رد و بدل می¬شود و موجب می‌گردد قبح این کلمات برای بازیکنان از بین برود؛ نتیجه آن‌که¬ این لغات به تدریج به ادبیات مورد استفاده بازیکن نیز وارد می‌شود.

  • هدف گروه‌های مافیایی تنها کنار زدن سایر گروه‌ها و شناخته شدن به عنوان قلدر محله است؛ آن‌ها برای رسیدن به این هدف سعی می‌کنند سایر گروه‌های مافیایی را نابود کنند و آن‌ها را در قبری بی‌نام و نشان دفن کنند. کشتن افراد برای رسیدن به اهدافی که فقط منافع شخصیِ عده‌ای را تأمین می‌کند، این ایده را به ذهن بازیکن متبادر می‌کند که برای رسیدن به اهداف و منافع شخصی می‌توانی هر کاری انجام دهی!

  • چالش دیگری که در این بازی به چشم می‌آید چگونگی پیشرفت بازیکنان است؛ بازیکنان در این بازی تنها با دریافت صندوق‌های بیشتر می‌توانند قابلیت‌های بیشتری را به دست آورند، محتویات صندوق نیز کاملا اتفاقی به هر فرد اختصاص می‌یابد و بازیکن در محتوای آن هیچ نقشی ندارد در نتیجه در این بازی، اندیشیدن و قوه فکر بازیکن تأثیر زیادی در رشد و پیشرفت وی ندارد. بدین ترتیب با تکرار چنین بازی‌هایی، به تدریج نقش عامل شانس در زندگی و ذهن بازیکن پر رنگ شده و او را از اندیشیدن دور خواهد کرد.

کمی عمیق­ تر بیاندیشیم

زنان و دختران تعدادی از شخصیت‌های این بازی را به خود اختصاص داده‌اند؛ در این رابطه چند نکته به چشم می‌خورد:

نکته اول نقش حمایتی بانوان از اعضای گروه هاست. بیشتر دخترها در بازی با توجه به ویژگی‌های جنسی‌شان نمایش داده شده‌اند و نقش حمایت‌گر از اعضای گروه را دارند؛ برای مثال شهین تک¬تیر با ارسال بوسه به هم‌تیمی‌هایش تفنگ را برای حمایت از گروه بالا می‌آورد و در صورت حمله دشمن به شخصیت حمایت شده، در لحظه انتقام گرفته می‌شود.

در شخصیت دیگری با نام زینت دل‌ربا، او زیبایی خودش را به رخ حریف می‌کِشَد و از توان همه حریفانش می کاهد. بازی تأکید بسیار زیادی بر زیبایی این شخصیت دارد.

نحوه پوشش و ظاهر جنس مؤنث در بازی، تصور بازیکن کم‌سن‌وسال را به این سمت سوق می‌دهد که اساسا دخترها باید به این شکل باشند، این گونه بپوشند، این طور حرف بزنند و این نقش¬ها را برعهده بگیرند، بدین ترتیب ذهنیتی که پیش از این در ساخت عروسک‌های باربی یا انواع فیلم و سریال های داخلی و خارجی الگوسازی شده است، در این جا نیز تقویت می¬شود.

کمی با بچه­ ها گپ بزنیم

پسرخوانده یک بازی ایرانی است اما متاسفانه تا حد قابل توجهی هویتی غیر ایرانی را ترویج می‌کند؛ این بازی تعریف و کارکرد جدیدی را نسبت به جنسیت افراد ارائه می کند که در صورت عدم توجه ما به فرزندانمان

می‌تواند آسیب‌های جدی را به فرد بزند. درصورتی که پیرامون ویژگی‌های واقعی مردم کشورمان کمی صحبت کنیم، می‌توانیم تا حد زیادی از تحریف شناخت فرزندمان بکاهیم.

بخش قابل توجهی از جذابیت این بازی به الفاظی که بین شخصیت ها رد و بدل می¬شود بر می گردد اما چنان که پیش از این اشاره شد، این الفاظ محتوای چندان مناسبی ندارند. بهتر است تا حدی که حساسیت بچه ها تحریک نشود، با فرزندمان صحبت کنیم که در زمان بازی صدای دستگاه را ببندد تا الفاظ مورد استفاده در بازی را به طور مداوم نشنود.