planets vs zombies icon

شناسنامه

نام کامل: Talking tom gold run

سال انتشار: 2016

سازندگان: outfit7

سیستم‌عامل: Android, IOS, Windows Phone

رده سنی: +3

ماجرای بازی

در این بازی بازیکن باید در قالب گربه معروف موبایل‌ها، «تام» که زمانی حرف‌های ما را به شکل بامزه‌ای تکرار می‌کرد، به سبک¬دونده به دنبال سارق خانه¬اش بدود و باید مانند بقیه¬ی بازی‌های دونده بی¬نهایت ،¬ از موانع مختلف

عبور کند و هم‌زمان آیتم¬های مهم مانند طلا، دینامیت، الماس و ... را جمع کند. هر وقت از تعقیب دزد خسته شد می¬تواند با طلاهای جمع¬شده خانه خود را به¬روز و مجلل کند تا به سراغ خانه¬ی بعدی برود و یا با صرف دینامیت خانه¬ای جدید و مسیر جدیدی را برای دویدن بازکند.

همین¬طور در کنار این بخش اصلی، بازیکن می¬تواند در حالت آنلاین بازی، با سایر بازیکنان مسابقه دهد.

بررسی محتوا و آثار بازی

این بازی برای مخاطب کم‌سن‌وسال ساخته شده و پر از فضاها و نماهای رنگی می‌باشد. همچنین موسیقی بازی یک موسیقی شاد و هیجان‌انگیز است که کاملا با روند بازی و محیط آن تناسب دارد. با توجه به ریتم بالای موسیقی

و هیجان بازی پیشنهاد می‌شود که از بازی کردن این بازی قبل از خواب یا هر کاری که نیاز به آرامش و تمرکز دارد، خودداری شود.

ویژگی مثبت این بازی، غیر از سرگرم‌کننده بودن، این است که به خاطر روند بازی ، بازیکن مدام باید نسبت به آنچه که می‌بیند، واکنش نشان دهد که این ویژگی باعث می‌شود که فرزند ما تمرین خوبی برای افزایش هماهنگی بین چشم و دست و سرعت عملکرد آنها داشته باشد.

هرچند بازی ظرفیت خوبی برای آموزش علائم راهنمایی و سایر آموزه‌های ترافیکی دارد، اما به خاطر عدم توجه به آنها و حتی زیر پا گذاشتن برخی از قوانین و علائم هشداری راهنمایی و رانندگی، عملا این اتفاق نمی‌افتد و حتی در برخی بازیکنان، این نادیده گرفتن اطرافیان و رد شدن از آنها، ممکن است باعث اثرات سوئی مانند تمایل به تجربه کردن برخی از رفتارها مانند پریدن از روی ماشین‌ها و ... شود.

کمی عمیق­ تر بیاندیشیم

نظام سرمایه‌داری که امروزه نظام اقتصادی حاکم بر دنیا و روابط اقتصادی و کاری‌ست، به طور مداوم انسان‌ها را به افزایش مصرف و خرید بیشتر دعوت می‌کند.حتی از طریق تبلیغات احساس نیاز کاذب ایجاد می‌کند تا مردم حاضر

شوند برای چیزهایی که ضرورت ندارد نیز پول خرج کنند. سود این خرید و مصرف اضافه به جیب سرمایه‌داران بزرگ می‌رود و فشار آن بر دوش کارگران است و لطمه‌ی اصلی آن نیز به محیط زیست می‌رسد. با توجه به این که در این بازی برای پیشرفت و کسب امتیاز بیش¬تر لازم است بازیکن به صورت مداوم منابع جمع¬کرده خود را برای بهبود خانه، وسیله¬ی نقلیه و امکانات رفاهی صرف کند، بازی همواره بازیکن را به طور ملایمی به تجمل و مصرف¬گرایی تشویق می¬کند و در صورت ادامه این مدل بازی‌ها، به تدریج رفتار مصرف‌گرایانه در ذهن بازیکن نهادینه می‌شود و تجمل به عنوان ارزش و شیوه‌ی مطلوب زندگی درونش کاشته می‌شود. در پی این اتفاق، توقع بازیکن از زندگی آینده بالا می‌رود و از داشته‌هایش رضایت نخواهد داشت.

این بازی می‌تواند دید مخاطب، مخصوصا مخاطب کودک را نسبت به حیوانات تغییر دهد چرا که در این بازی حیوانات آدم‌نمایی شده‌اند که باعث هم‌ذات پنداری شخصیت بازیکن می‌شود. این ویژگی، حداقل در برخی بازیکنان که ویژگی‌های اجتماعی‌شان به این شرایط نزدیک‌تر است، باعث می‌شود ابتدا ترس از حیوانات ریخته، سپس خشونت علیه آنها را کاهش دهد و سپس پذیرش حیوانات را در محیط خانگی آسان‌تر می‌کند.

از آن¬جایی که بازی یک دونده¬ی بی¬نهایت است شما هیچ¬وقت دستتان به دزد خانه¬تان و بازپس¬گیری تمام حقتان نمی¬رسد، دویدن همیشگی به دنبال سارق و نرسیدن به او ممکن است در ذهن مخاطب خردسال و کودک این پیام را بکارد که رسیدن به حق خیلی سخت و یا ناممکن خواهد بود پس بیهوده تلاش نکن؛ تو به حقت نمی¬رسی!

گزینه‌های جایگزین

- بدو، دهقان بدو

  • مزیت این بازی آن است که به‌جای انتقام بازیکن برای نجات جان دیگران و ایثار باید موانع را پشت سر بگذارد
  • این بازی با الهام از داستان دهقان فداکار ساخته شده است و از جمله‌ بازی‌های خوب از نظر داستان است. طراحی‌های هنری نیز به سبک نقاشی ایرانی نزدیک است. روند بازی روان است. از منظر دیگری نیز این بازی از تامی برتری دارد و آن این است که این بازی مروج سبک زندگی مصرف‌گرایانه و سرمایه داری نیست. همچنین به عنوان بازی که پرداخت درون برنامه‌ای ندارد، می‌تواند بازی کم‌خرجی برای خانواده باشد.

کمی با بچه­ ها گپ بزنیم

همراهی والدین و فرزندان در مورد بازی‌ها می‌تواند کمک‌های بسیاری در تنظیم رابطه فرزند با بازی‌های دیجیتال کند. از جمله‌ی این همراهی‌ها، گفت و گو در مورد بازی‌هایی‌ست که فرزندان ما آنها را بازی می‌کنند.

در مورد پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای چند نکته وجود دارد؛ اول اینکه معمولا در بازی‌های خارجی مثل همین بازی بدو تامی، ریال قابل پرداخت نیست و این باعث می‌شود که بخشی مهمی از این مساله حل شود. البته ممکن است فرزندمان از اینکه چنین امکانی برایش مهیا نیست گلایه کند که باید در اینجا کمک کنیم تا حس تحقیر نسبت به ایرانی بودن خود نداشته باشد و تلاش کنیم، موانعی که بر سر این راه هست را به زبان ساده و مناسب با فرزند خود، شرح دهیم.

اگر امکان پرداخت به ارز وجود دارد یا بازی، ریال قبول می‌کند، به فرزند خود بگوییم چنین کاری، مزه‌ و شیرینی انجام بازی را از بین می‌برد و ضرورتی برای انجام این پرداخت‌ها نیست. ضمن اینکه این نوع پرداخت باعث می‌شود پول در منظر فرزند ما حلّال همیشگی مشکلات و راهی برای پیشرفت بدون زحمت باشد که می‌دانیم در دنیای واقعی چنین شرایطی حاکم نیست.

همانطور که گفته شد سبک این بازی به گونه‌ای‌ست که دویدن در آن پایان نمی‌یابد و با اینکه گاهی بسیار به سارق نزدیک می‌شویم اما هیچ وقت موفق به دستگیری آن نمی‌شویم. والدین در این شرایط می‌توانند به این ویژگی بازی اشاره کنند که این بازی صرفا یک سرگرمی با نشاط برای پر کردن دقایقی از اوقات فراغت است و نباید آن را جدی گرفت و در واقعیت علاوه بر اینکه خودمان می‌توانیم به حقمان برسیم، نهادهایی هستند که به ما در این راه کمک می‌کنند. بسیار مهم است که با صحبت‌های امیدوارکننده، آسیب این بخش از بازی را کاهش دهیم تا امید به آینده در فرزندمان نمیرد.

از آنجایی که در این بازی دو حیوان گربه و سگ، به عنوان شخصیت‌هایی جذاب و بامزه نمایش داده می‌شوند لازم است خانواده‌ها دقت لازم در ارتباط با حیوانات را به فرزندان خود، مخصوصا در سنین پایین‌تر، بیاموزند. مسائلی مانند خطرات آنها، مخصوصا اگر اهلی نباشند، بهداشت، شرایط نگهداری و آداب دینی ارتباط با حیوانات.

یادآوری می‌کنیم که بهتر است این صحبت‌ها همدلانه و صمیمی باشد تا فرزندمان احساس نکند که تحت بازجویی یا نظارت شدید خانواده است زیرا این ویژگی موجب می‌شود تا فرزندانمان علاوه بر اینکه به ما بی‌اعتماد می شوند، کنجکاوی غیرمعمولی برای آنچه که از آن منع می‌شوند به خرج دهند.